من علی حیدری تعمیرکار یخچال هستم که از سال 1392 تا به امروز در این عرصه فعالیت میکنم. با بسیاری از شرکت ها، تعمیرگاه های مجاز، سایت ها و حتی پلتفرم ها کار کردم.
هر جوانی که به عنوان تعمیرکار قصد ورود به بازار تعمیرات لوازم خانگی یا یخچال را دارد این سوالات را از من میپرسد که: بهترین شرکت تعمیرات لوازم خانگی کجاست؟ کجا کار کنم بهتره؟ کدوم شرکت منصف تر است یا از این قبیل سوالات.
شاید سوال شما هم که قرار است وارد بازار تعمیرات یخچال یا لوازم خانگی شوید، همین موارد باشد. من قصد دارم از تجربه 11 ساله ام در این عرصه برای شما بنویسم.
از ابتدای مسیرم تا به امروز نکاتی را برای شما مینویسم تا با استناد به تجربه بنده در مسیر مناسبی قرار بگیرید.
وقتیکه به خیابان انقلاب تهران بروید با کلی آموزشگاه های فنی حرفه ای در حوزه آموزش تعمیرات لوازم خانگی آشنا میشوید و هر جوانی این تفکر را دارد که اگر دوره های آموزشی را پشت سر بگذارد، میتواند درآمدزایی را شروع کند. خیر این طوری نیست. اما چرا؟
به قول مهندس ایمان پاکراه تنها تخصص کافی نیست. اولا آموزشگاه های فنی خوب است ولی کافی نیست. شما بعد از گذراندن دوره های آموزشی نیاز دارید تا در کنار یک متخصص دوره های واقعی را بگذرانید و با دنیای واقعی آشنا شوید. خب این مستلزم زمان است و لازم است تا حداقل از 1 تا 6 ماه بسته به توانایی خودتان در کنار یک متخصص دیگر کار نکنید.
دلیل این بازه زمانی هم به آموزش پذیری خودتان مرتبط است. اما مانیکه آموزش ها تمام شد، آیا هر شرکتی پذیرای حضور شما هست؟ آیا جایی شما را بدون تجربه کافی استخدام میکند.
قرار است بعد از دوره های آموزشی در آموزشگاه های فنی حرفه ای، مدت زمانی هم در کنار یک متخصص دیگر به صورت واقعی آموزش ببینید. بنابراین تا همینجا حداقل یک سال گذشت و حالا قرار است به عنوان یک تعمیرکار یخچال (اگر شغل تعمیرکار یخچال را انتخاب کرده اید، لازم است بدانید که باید خدمات را در محل مشتری انجام دهید.) در محل مشتری با مشکلات دیگری به جز مسائل فنی آشنا شوید.
وقتیکه به قول مهندس پاکراه، تنها تخصص کافی نیست، یعنی همین. تمامی فرایند عیب یابی یخچال در مدل های مختلف تقریبا به یک میزان میباشد و کافی است تا شما اصول تعمیرات را فرا بگیرید. اما زمانیکه در محل مشتری حاضر میشوید، دنیای تعمیرات متفاوت میشود.
شما قرار است خدماتی را در حریم خصوصی مشتری انجام دهید. به همین جمله وقتی عمیقا فکر کنید، متوجه مشکلات میشوید. چندتا از مشکلات را با هم مرور کنیم:
مشکلات متعدد دیگری هم وجود دارد که متاسفانه نمیتوان منتشر کرد. در کل ما تعمیرکاران پشتیبانی قانونی نداریم و هیچ ارگانی اعم از اتحادیه و … از ما حمایت نمیکنند.
من صرفا نظر شخصی خودم را مینویسم و شاید نظر من با دیگران متفاوت باشد. اما در هنگام نوشتن این مقاله از دیگر همکاران خودم هم سوالاتی پرسیدم و به نسبت تجربه ای که در این سال ها به دست آوردم، آی پی امداد را به عنوان بهترین شرکت تعمیرات لوازم خانگی و مخصوصا تعمیرات یخچال میتوانم معرفی کنم. آی پی امداد با تمامی شرکت های خدماتی موجود در تهران برای من متفاوت است، چونکه:
به قول خودشان: “آی پی امداد از دهه 1370 در کنار شما بوده، هست و خواهد بود” مدیران مجموعه آی پی امداد تجربه و سابقه طولانی در حوزه تعمیرات دارند و به مانند دیگر پلتفرم های خدماتی در تمامی حوزه ها وارد نشده اند و فقط به تعمیرات لوازم خانگی، برقی منزل و آشپزخانه، صوتی و تصویری، لوازم اداری، دستگاه های صنعتی، لوازم بازی … میپردازند. من به عنوان یک تعمیرکار یخچال که نزدیک به 11 سال تجربه کار در شرکت های مختلف را داشتم، آی پی امداد ا به شما پیشنهاد میکنم.
اما اینو بدونید که آی پی امداد فقط متخصص جذب میکند و نیروهای تازه کار را جذب نمیکند. یعنی لازمه که شما تجربه کافی در تعمیرات و نحوه رفتار با مشتری را بلد باشید تا در این مرکز استخدام شوید.